Brückel Reclame kun je om een boodschap sturen

DATUM

17 juli 2022

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Fleur Beemster

Zes jaar geleden gaf de markante oprichter Peter Brückel de sleutel van het florerende fullservice-reclamebureau in handen van zijn dochter Daphne. Het geheim volgens haar? “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om voor onze klanten allround te blijven.”

Adverteren in de Gouden Gids heeft plaatsgemaakt voor ads op Google en de tekentafel voor Photoshop, maar het no-nonsense Haagse bureau Brückel Reclame doorstaat al sinds 1969 de tand des tijds. Zes jaar geleden gaf de markante oprichter Peter Brückel de sleutel van het florerende fullservice-reclamebureau in handen van zijn dochter Daphne. Het geheim volgens haar? “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om voor onze klanten allround te blijven.”


‘We hebben een grote gereedschapskist en daar halen we de juiste tools uit’

Brückels portefeuille van honderden ‘lange relaties’ varieert van de bakker om de hoek tot landelijke partijen als de NVM. Maar het zwaartepunt ligt bij het Haagse midden- en kleinbedrijf. “Als je bij ons komt om voor een bepaald budget je doelgroep te bereiken, dan bekijken we je vraag in de breedte,” legt Daphne uit. “We hebben een gereedschapskist en daar halen we de juiste tools uit voor de ideale mix – altijd een leuke uitdaging.” Abri’s, drukwerk, tramreclames, radiocampagnes: Brückel weet overal raad mee.

Google Partner

Ook online blaast het team een aardige partij mee. Al in de beginjaren van de social media stapte Brückel in. En vanaf 2015 mag het bureau zich gecertificeerd Google Partner noemen. Trots vertelt Daphne over wat ze voor het Venduehuis heeft bereikt. “Voor hen doen we alle social media en ads op Google. Toen we begonnen, hadden ze 1600 likes op Facebook en verkochten ze ongeveer 60 procent per veiling. Inmiddels hebben ze, mede dankzij onze inzet, ruim 40.000 volgers en is de verkoop gestegen naar 80 tot 90 procent.”

Daphne Brückel en haar team weten raad met alle reclame-uitingen.

Hoe sterk het bureau is in het bedenken van campagnes, bewijzen ook de eigen uitingen. De wisselende etalages aan de Laan van Meerdervoort zijn beroemd in de stad en toveren bij menigeen een glimlach op het gezicht. Voorbeeld: de tekst ‘ZOOOM’ als verwijzing naar het online-vergaderprogramma met daaronder een afbeelding van een bij die het voorjaar symboliseert. Daphne: “Humor vinden wij belangrijk, zeker in onze eigen uitspattingen. En we knipogen altijd naar de actualiteit.”


‘Je moet je omringen met mensen die je iets kunnen leren’

Die actualiteit houdt Daphne nauwlettend in de gaten, zeker als het over haar vakgebied gaat. “De vraag van klanten is in de loop van de tijd veranderd,” constateert ze. “De standbouw die we vroeger deden, is helemaal verdwenen. Daartegenover staat dat er nu meer vraag is naar pr- en communicatiewerkzaamheden. Een nieuwe expertise waarvoor we ook extra mankracht hebben aangetrokken. Je moet je tenslotte omringen met mensen die je iets kunnen leren. En ik ben niet bang om te vragen.”

De Haagse tijden

Alsof Brückel het nog niet druk genoeg had, mag het bureau zich de laatste jaren ook uitgever noemen. In 2019 werd de krant De Haagse Tijden – eerder De Oud-Hagenaar – er ondergebracht. “Toenmalig uitgever Constant Martini benaderde ons aanvankelijk om de acquisitie te doen, en dat ging lekker. Dus toen hij ermee wilde stoppen, hebben we de rekenmachine erbij gepakt om te kijken of we zelf door konden gaan. Dat is gelukt: we hebben nu een nieuwe redacteur en de opmaak wordt steeds frisser,” aldus Daphne.

Fantastische cameraman

Van ophouden wil Daphne nog lang niet weten, maar een volgende generatie uit het creatieve geslacht Brückel klopt al voorzichtig op de deur. “Mijn oudste zoon Dali is een fantastische cameraman en dronepiloot,” vertelt ze. “Hij is pas 23 en is bezig met zijn eigen bedrijf. Af en toe doet hij een klus voor ons, maar ik heb geen idee of hij het reclamebureau ooit wil overnemen. Ik push hem in elk geval niet.”

www.bruckel.nl

datum 17-juli-2022
tekst Jasper Gramsma / beeld Fleur Beemster

Zes jaar geleden gaf de markante oprichter Peter Brückel de sleutel van het florerende fullservice-reclamebureau in handen van zijn dochter Daphne. Het geheim volgens haar? “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om voor onze klanten allround te blijven.”

Adverteren in de Gouden Gids heeft plaatsgemaakt voor ads op Google en de tekentafel voor Photoshop, maar het no-nonsense Haagse bureau Brückel Reclame doorstaat al sinds 1969 de tand des tijds. Zes jaar geleden gaf de markante oprichter Peter Brückel de sleutel van het florerende fullservice-reclamebureau in handen van zijn dochter Daphne. Het geheim volgens haar? “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om voor onze klanten allround te blijven.”


‘We hebben een grote gereedschapskist en daar halen we de juiste tools uit’

Brückels portefeuille van honderden ‘lange relaties’ varieert van de bakker om de hoek tot landelijke partijen als de NVM. Maar het zwaartepunt ligt bij het Haagse midden- en kleinbedrijf. “Als je bij ons komt om voor een bepaald budget je doelgroep te bereiken, dan bekijken we je vraag in de breedte,” legt Daphne uit. “We hebben een gereedschapskist en daar halen we de juiste tools uit voor de ideale mix – altijd een leuke uitdaging.” Abri’s, drukwerk, tramreclames, radiocampagnes: Brückel weet overal raad mee.

Google Partner

Ook online blaast het team een aardige partij mee. Al in de beginjaren van de social media stapte Brückel in. En vanaf 2015 mag het bureau zich gecertificeerd Google Partner noemen. Trots vertelt Daphne over wat ze voor het Venduehuis heeft bereikt. “Voor hen doen we alle social media en ads op Google. Toen we begonnen, hadden ze 1600 likes op Facebook en verkochten ze ongeveer 60 procent per veiling. Inmiddels hebben ze, mede dankzij onze inzet, ruim 40.000 volgers en is de verkoop gestegen naar 80 tot 90 procent.”

Daphne Brückel en haar team weten raad met alle reclame-uitingen.

Hoe sterk het bureau is in het bedenken van campagnes, bewijzen ook de eigen uitingen. De wisselende etalages aan de Laan van Meerdervoort zijn beroemd in de stad en toveren bij menigeen een glimlach op het gezicht. Voorbeeld: de tekst ‘ZOOOM’ als verwijzing naar het online-vergaderprogramma met daaronder een afbeelding van een bij die het voorjaar symboliseert. Daphne: “Humor vinden wij belangrijk, zeker in onze eigen uitspattingen. En we knipogen altijd naar de actualiteit.”


‘Je moet je omringen met mensen die je iets kunnen leren’

Die actualiteit houdt Daphne nauwlettend in de gaten, zeker als het over haar vakgebied gaat. “De vraag van klanten is in de loop van de tijd veranderd,” constateert ze. “De standbouw die we vroeger deden, is helemaal verdwenen. Daartegenover staat dat er nu meer vraag is naar pr- en communicatiewerkzaamheden. Een nieuwe expertise waarvoor we ook extra mankracht hebben aangetrokken. Je moet je tenslotte omringen met mensen die je iets kunnen leren. En ik ben niet bang om te vragen.”

De Haagse tijden

Alsof Brückel het nog niet druk genoeg had, mag het bureau zich de laatste jaren ook uitgever noemen. In 2019 werd de krant De Haagse Tijden – eerder De Oud-Hagenaar – er ondergebracht. “Toenmalig uitgever Constant Martini benaderde ons aanvankelijk om de acquisitie te doen, en dat ging lekker. Dus toen hij ermee wilde stoppen, hebben we de rekenmachine erbij gepakt om te kijken of we zelf door konden gaan. Dat is gelukt: we hebben nu een nieuwe redacteur en de opmaak wordt steeds frisser,” aldus Daphne.

Fantastische cameraman

Van ophouden wil Daphne nog lang niet weten, maar een volgende generatie uit het creatieve geslacht Brückel klopt al voorzichtig op de deur. “Mijn oudste zoon Dali is een fantastische cameraman en dronepiloot,” vertelt ze. “Hij is pas 23 en is bezig met zijn eigen bedrijf. Af en toe doet hij een klus voor ons, maar ik heb geen idee of hij het reclamebureau ooit wil overnemen. Ik push hem in elk geval niet.”

www.bruckel.nl