75 jaar Verenigde Naties

‘De VN moet meer aandacht besteden aan plastic’

Negen Haagse scholieren brachten afgelopen zomer een bezoek aan New York om kennis te maken met de Verenigde Naties. Een deel van hen kwam een paar maanden later opnieuw samen om te praten over dit onderwerp.

Haagse scholieren VN mussen

DATUM

03 september 2020

TEKST

Marloe van der Schrier

BEELD

Frank Jansen

75 jaar Verenigde Naties

‘De VN moet meer aandacht besteden aan plastic’

Negen Haagse scholieren brachten afgelopen zomer een bezoek aan New York om kennis te maken met de Verenigde Naties. Een deel van hen kwam een paar maanden later opnieuw samen om te praten over dit onderwerp.

Bij de terugkombijeenkomst in het Museon is Hajar Yagkoubi (19) te gast. Ze is jongerenambassadeur Mensenrechten & Veiligheid en komt regelmatig over de vloer bij de Verenigde Naties (VN) in New York om jongeren te vertegenwoordigen door acties en projecten op te zetten. “Ik kwam VN-ambassadeur Karel Oosterom tegen en die zei: ‘Je moet de scholieren in Nederland écht ontmoeten. Ze stellen moeilijke vragen over de VN’.”

 

Lees ook:
Een dubbelinterview met oud-burgemeester Jozias van Aartsen en bijzonder hoogleraar Alanna O’Malley.
‘Zonder de VN wordt de wereld geen betere plaats’

 

New York

De scholieren – afkomstig van het Edith Stein College, het Rijswijks Lyceum en de Johan de Witt School – bezochten New York als onderdeel van het Van Aartsen Honours Program, een onderwijsprogramma (inclusief leerstoel) dat de bekendheid van de Verenigde Naties in Den Haag moet vergroten. “Door die reis heb ik de organisatie pas echt leren kennen,” vertelt Sofia (18), vwo-leerling op de Johan de Witt School. “Toen ik nog een baby was, zijn mijn ouders naar Nederland gekomen vanuit Somalië. Wij kenden de VN alleen van hun rol als vredesmacht daar, maar ze doen veel meer.”

De aanwezigen poseren in het Museon bij een foto van New York. Van links naar rechts Nadjma, Sofia, Hajar, Kyara, Alanna O’Malley en Benita, die de bijeenkomst in het museum organiseerde.

Dat beamen Nadjma (16) en Kyara (16) van het Rijswijks Lyceum. Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) was bijvoorbeeld onbekend bij de leerlingen: de organisatie richt zich naast het beschermen van erfgoed ook op armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling.

VN

Het valt de leerlingen op dat de VN vaak op het Journaal is. Soms denken ze: yes, daar weet ik echt veel van. Unaniem zijn de leerlingen blij dat ze hebben meegedaan. “Het was echt heel tof,” zegt Nadjma. Overigens was dat niet alleen de VN, geven ze toe, maar ook het bezoek aan de stad, aan Roosevelt Island, het eten samen en de gezellige avonden.


‘Wij kenden de VN alleen van hun rol als vredesmacht daar, maar ze doen veel meer’

In een zaaltje van het Museon – gekozen omdat het museum aandacht zal besteden aan 75 jaar VN – zitten de leerlingen om een grote, ronde tafel. Ook aanwezig: VN-professor Alanna O’Malley, die kort een organisatiestructuur laat zien van de organisatie. “We moeten weg van de traditionele blik op de VN als vredesmacht en laten zien wat er allemaal gebeurt in New York,” aldus O’Malley. Daar wil de universiteit meer mensen bij betrekken met dit speciale programma.

Klimaatdoelen

Jongerenambassadeur Hajar weet daar al alles van. De Brabantse gast vertelt over haar rol en de petitie die ze hebben verstuurd naar aanleiding van de klimaatdoelen. “Die is anderhalf miljoen keer getekend. We kunnen dus zeker de besluiten beïnvloeden,” vertelt ze. Over een VN-vergadering, waar de leerlingen ook kort zijn geweest, vertelt Hajar: “Ze gebruiken vaak heel veel woorden, maar stiekem zeggen ze helemaal niet zo heel veel. Je moet alleen de rode lijn zien te vinden.”


De grootste uitdaging de komende jaren? ‘Plastic’

VN

Kyara kijkt vol bewondering naar Hajar, die enthousiast en zonder vrees praat over haar rol. Dat ziet ze zelf alleen nog niet zo zitten. “Ik vind presenteren een beetje eng.” Toch hebben de leerlingen ter voorbereiding van hun bezoek aan New York een presentatie moeten maken over de vraag wat de VN betekent voor henzelf en voor de toekomst. Veel meer dan ze dachten. “Hoe hebben we dat ooit allemaal kunnen missen?”, vragen ze zich af. De grootste uitdaging de komende jaren? “Plastic,” knikken Nadjma en Kyara. Daar moet de VN meer aandacht aan geven.”

datum 03 september 2020
tekst Marloe van der Schrier beeld Frank Jansen

Bij de terugkombijeenkomst in het Museon is Hajar Yagkoubi (19) te gast. Ze is jongerenambassadeur Mensenrechten & Veiligheid en komt regelmatig over de vloer bij de Verenigde Naties (VN) in New York om jongeren te vertegenwoordigen door acties en projecten op te zetten. “Ik kwam VN-ambassadeur Karel Oosterom tegen en die zei: ‘Je moet de scholieren in Nederland écht ontmoeten. Ze stellen moeilijke vragen over de VN’.”

 

Lees ook:
Een dubbelinterview met oud-burgemeester Jozias van Aartsen en bijzonder hoogleraar Alanna O’Malley.
‘Zonder de VN wordt de wereld geen betere plaats’

 

New York

De scholieren – afkomstig van het Edith Stein College, het Rijswijks Lyceum en de Johan de Witt School – bezochten New York als onderdeel van het Van Aartsen Honours Program, een onderwijsprogramma (inclusief leerstoel) dat de bekendheid van de Verenigde Naties in Den Haag moet vergroten. “Door die reis heb ik de organisatie pas echt leren kennen,” vertelt Sofia (18), vwo-leerling op de Johan de Witt School. “Toen ik nog een baby was, zijn mijn ouders naar Nederland gekomen vanuit Somalië. Wij kenden de VN alleen van hun rol als vredesmacht daar, maar ze doen veel meer.”

De aanwezigen poseren in het Museon bij een foto van New York. Van links naar rechts Nadjma, Sofia, Hajar, Kyara, Alanna O’Malley en Benita, die de bijeenkomst in het museum organiseerde.

Dat beamen Nadjma (16) en Kyara (16) van het Rijswijks Lyceum. Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) was bijvoorbeeld onbekend bij de leerlingen: de organisatie richt zich naast het beschermen van erfgoed ook op armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling.

VN

Het valt de leerlingen op dat de VN vaak op het Journaal is. Soms denken ze: yes, daar weet ik echt veel van. Unaniem zijn de leerlingen blij dat ze hebben meegedaan. “Het was echt heel tof,” zegt Nadjma. Overigens was dat niet alleen de VN, geven ze toe, maar ook het bezoek aan de stad, aan Roosevelt Island, het eten samen en de gezellige avonden.


‘Wij kenden de VN alleen van hun rol als vredesmacht daar, maar ze doen veel meer’

In een zaaltje van het Museon – gekozen omdat het museum aandacht zal besteden aan 75 jaar VN – zitten de leerlingen om een grote, ronde tafel. Ook aanwezig: VN-professor Alanna O’Malley, die kort een organisatiestructuur laat zien van de organisatie. “We moeten weg van de traditionele blik op de VN als vredesmacht en laten zien wat er allemaal gebeurt in New York,” aldus O’Malley. Daar wil de universiteit meer mensen bij betrekken met dit speciale programma.

Klimaatdoelen

Jongerenambassadeur Hajar weet daar al alles van. De Brabantse gast vertelt over haar rol en de petitie die ze hebben verstuurd naar aanleiding van de klimaatdoelen. “Die is anderhalf miljoen keer getekend. We kunnen dus zeker de besluiten beïnvloeden,” vertelt ze. Over een VN-vergadering, waar de leerlingen ook kort zijn geweest, vertelt Hajar: “Ze gebruiken vaak heel veel woorden, maar stiekem zeggen ze helemaal niet zo heel veel. Je moet alleen de rode lijn zien te vinden.”


De grootste uitdaging de komende jaren? ‘Plastic’

VN

Kyara kijkt vol bewondering naar Hajar, die enthousiast en zonder vrees praat over haar rol. Dat ziet ze zelf alleen nog niet zo zitten. “Ik vind presenteren een beetje eng.” Toch hebben de leerlingen ter voorbereiding van hun bezoek aan New York een presentatie moeten maken over de vraag wat de VN betekent voor henzelf en voor de toekomst. Veel meer dan ze dachten. “Hoe hebben we dat ooit allemaal kunnen missen?”, vragen ze zich af. De grootste uitdaging de komende jaren? “Plastic,” knikken Nadjma en Kyara. Daar moet de VN meer aandacht aan geven.”