Audi e-tron, goed voor de helft van alle nieuwkopen

De recente verhuizing overtreft alle verwachtingen van Wittebrug Audi. In de duurzame flagshipstore is het drukker dan ooit en voor het eerst is de helft van de verkochte auto’s er elektrisch. Kortom, Audi is klaar voor een groene toekomst.

BMUL 20220527 2

DATUM

23 januari 2023

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Brian Mul

Audi e-tron, goed voor de helft van alle nieuwkopen

De recente verhuizing overtreft alle verwachtingen van Wittebrug Audi. In de duurzame flagshipstore is het drukker dan ooit en voor het eerst is de helft van de verkochte auto’s er elektrisch. Kortom, Audi is klaar voor een groene toekomst.

Bijna achthonderd zonnepanelen liggen er op het dak,” wijst Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi, omhoog. Zijn in 2021 opgeleverde flagshipstore in het Forepark is niet alleen de mooiste van de Benelux, het pand is ook nog volledig selfsupporting. “De energie voor de showroom, de werkplaats en de maar liefst zeventig laadpalen op het parkeerterrein: we wekken het helemaal zelf op. Ter vergelijking: daarmee kun je vijftig van onze e-trons een jaar lang laten rondrijden. En dat helemaal klimaatneutraal!”


‘Onze elektrische auto’s hebben dezelfde sportieve Audi-bezieling’

Het toverwoord is gevallen: e-tron. Het is de aanduiding voor de elektrische modellen van het premiumautomerk, die nu al goed zijn voor de helft van alle nieuwkopen bij Wittebrug Audi.

Mark Verhagen bij de e-tron GT, het topmodel in Audi’s elektrische gamma.

Mark Verhagen bij de e-tron GT, het topmodel in Audi’s elektrische gamma.

Wat is het geheim van dat succes? Verhagen: “Onze klanten zien in dat dit de toekomst is. Inmiddels is duidelijk dat waterstof en andere technieken niet op grote schaal gebruikt gaan worden: te kostbaar en inefficiënt. Daar komt bij dat de kwaliteit de laatste jaren een vlucht heeft genomen, waardoor in onze elektrische auto’s dezelfde sportieve Audi-bezieling zit als in die met traditionele brandstofmotor. Zelfs zonder het karakteristieke geluid.”

Audi e-tron GT

Ineens krijgt Verhagen een idee: “Weet je wat? Ik laat het je straks gewoon zelf ervaren met een proefrit in de e-tron GT.” Nou, graag: de vierdeurs sportwagen met een prijs vanaf 109.640 euro is de topper onder de elektrische modellen, waartoe ook de e-tron en de Q4 e-tron behoren.

“De Audi-rijder blijft dus bij ons en stapt moeiteloos over van zijn of haar brandstofauto in een elektrische,” gaat de directeur verder. “Eerst waren dat vooral zakelijke rijders, voor wie het fiscaal aantrekkelijk was. Maar met het voortschrijden van de techniek wordt de aanschaf steeds betaalbaarder, zodat we ook steeds meer particuliere klanten die switch zien maken. Sommigen doen dat vanwege de hoge brandstofprijzen, al merk ik dat de wens om een steentje bij te dragen aan duurzaamheid ook een belangrijk argument is.”

Het groeiende aanbod tweedehands elektrische auto’s maakt de omschakeling voor een nog grotere groep aantrekkelijk: “De eerste e-trons uit 2018 komen nu weer bij ons terug als occasion.”

Lange levensduur

Met zo’n relatief nieuwe techniek is nog moeilijk in te schatten hoeveel kilometers er met de e-trons te verslinden zijn. Al maakt Verhagen zich daar geen zorgen over. “Dat aantal zal in elk geval niet minder zijn dan met een brandstofauto,” stelt hij gerust. “En als je bedenkt dat de traditionele motor uit talloze bewegende elementen bestaat terwijl de batterij slechts één blok is, ligt de kilometrage waarschijnlijk veel hoger; de accu’s hebben een heel lange levensduur, is al gebleken.” In de splinternieuwe werkplaats, die dankzij de glazen wand zichtbaar is voor de bezoeker, is met de omslag naar elektrisch rijden ook het nodige veranderd. “Doordat bijna alles digitaal is, zijn de mensen die er werken meer ICT’er dan monteur.”

audi wittenburg e tron

Elektrische paradepaard

Tijd voor actie. Omdat het bij de flagshipstore van Wittebrug Audi, in tegenstelling tot veel andere dealers, mogelijk is met álle modellen uit het gamma een proefrit te maken, haalt Verhagen vandaag zijn elektrische paradepaard van stal. “Wat een gave auto, hè?!,” zegt hij bij het uitstappen. De gedistingeerde grijsgroene lak staat niet in de optielijst, maar tegen een meerprijs komt de e-tron GT in elke gewenste kleur. “Voor je vertrekt nog wat cijfers: 476 pk, in vier seconden van nul naar honderd, een actieradius van 430 kilometer bij normaal rijgedrag en met de juiste snellader kun je in vijf minuten opladen voor honderd kilometer,” somt hij op. “Maar trap het pedaal gerust even in, dat is het mooie van elektrisch rijden.”


Een veelbelovende zoef, type ruimteschip

Uiteraard zonder gebrul en trillingen uit het vooronder komt de Audi van zijn plek. Eerst aftasten. De bediening en besturing van de ruim 2200 kilo zware bolide voelen licht aan. En dankzij de vierwielbesturing is de forse lengte van bijna vijf meter haast meteen vergeten, een knappe prestatie. Met de optionele luchtvering is het mogelijk de auto comfortabeler dan wel stugger af te stellen.

Rijbeleving

Zodra het pand van Wittebrug Audi uit de achteruitkijkspiegel is verdwenen, volgen we Verhagens tip op om de ‘dynamic’-stand in te schakelen. Die maakt de e-tron GT net wat directer en… er klinkt geluid! Een veelbelovende zoef, type ruimteschip. Het is de zogenaamde ‘e-tron sport sound’ die voor nog meer rijbeleving zorgt.

Sportstoelen

Als zich een verleidelijk leeg asfalttapijt aandient, trappen we het gaspedaal eens verder in. De Audi schiet weg terwijl we steeds dieper in z’n sportstoelen worden gedrukt. Als we eenmaal op (toegestane) snelheid zijn, verglijden de kilometers bijna ongemerkt. Dat biedt de gelegenheid een blik te werpen op het gepersonaliseerde multimediadisplay dat, net als de virtuele klokken, achter het stuur op een kraakhelder ledscherm wordt gepresenteerd. Ook wie nooit in een Audi heeft gereden, vindt in de vele functionaliteiten moeiteloos de weg. Wij kunnen wel wennen aan deze e-tron GT, maar dit uitstootvrije avontuur zit er helaas alweer op. Tevreden leveren we de sleutel in. De groene toekomst zit vol rijplezier.

www.wittebrug.nl

 

datum 23 januari 2023
tekst Jasper Gramsma beeld Brian Mul

Bijna achthonderd zonnepanelen liggen er op het dak,” wijst Mark Verhagen, directeur van Wittebrug Audi, omhoog. Zijn in 2021 opgeleverde flagshipstore in het Forepark is niet alleen de mooiste van de Benelux, het pand is ook nog volledig selfsupporting. “De energie voor de showroom, de werkplaats en de maar liefst zeventig laadpalen op het parkeerterrein: we wekken het helemaal zelf op. Ter vergelijking: daarmee kun je vijftig van onze e-trons een jaar lang laten rondrijden. En dat helemaal klimaatneutraal!”


‘Onze elektrische auto’s hebben dezelfde sportieve Audi-bezieling’

Het toverwoord is gevallen: e-tron. Het is de aanduiding voor de elektrische modellen van het premiumautomerk, die nu al goed zijn voor de helft van alle nieuwkopen bij Wittebrug Audi.

Mark Verhagen bij de e-tron GT, het topmodel in Audi’s elektrische gamma.

Mark Verhagen bij de e-tron GT, het topmodel in Audi’s elektrische gamma.

Wat is het geheim van dat succes? Verhagen: “Onze klanten zien in dat dit de toekomst is. Inmiddels is duidelijk dat waterstof en andere technieken niet op grote schaal gebruikt gaan worden: te kostbaar en inefficiënt. Daar komt bij dat de kwaliteit de laatste jaren een vlucht heeft genomen, waardoor in onze elektrische auto’s dezelfde sportieve Audi-bezieling zit als in die met traditionele brandstofmotor. Zelfs zonder het karakteristieke geluid.”

Audi e-tron GT

Ineens krijgt Verhagen een idee: “Weet je wat? Ik laat het je straks gewoon zelf ervaren met een proefrit in de e-tron GT.” Nou, graag: de vierdeurs sportwagen met een prijs vanaf 109.640 euro is de topper onder de elektrische modellen, waartoe ook de e-tron en de Q4 e-tron behoren.

“De Audi-rijder blijft dus bij ons en stapt moeiteloos over van zijn of haar brandstofauto in een elektrische,” gaat de directeur verder. “Eerst waren dat vooral zakelijke rijders, voor wie het fiscaal aantrekkelijk was. Maar met het voortschrijden van de techniek wordt de aanschaf steeds betaalbaarder, zodat we ook steeds meer particuliere klanten die switch zien maken. Sommigen doen dat vanwege de hoge brandstofprijzen, al merk ik dat de wens om een steentje bij te dragen aan duurzaamheid ook een belangrijk argument is.”

Het groeiende aanbod tweedehands elektrische auto’s maakt de omschakeling voor een nog grotere groep aantrekkelijk: “De eerste e-trons uit 2018 komen nu weer bij ons terug als occasion.”

Lange levensduur

Met zo’n relatief nieuwe techniek is nog moeilijk in te schatten hoeveel kilometers er met de e-trons te verslinden zijn. Al maakt Verhagen zich daar geen zorgen over. “Dat aantal zal in elk geval niet minder zijn dan met een brandstofauto,” stelt hij gerust. “En als je bedenkt dat de traditionele motor uit talloze bewegende elementen bestaat terwijl de batterij slechts één blok is, ligt de kilometrage waarschijnlijk veel hoger; de accu’s hebben een heel lange levensduur, is al gebleken.” In de splinternieuwe werkplaats, die dankzij de glazen wand zichtbaar is voor de bezoeker, is met de omslag naar elektrisch rijden ook het nodige veranderd. “Doordat bijna alles digitaal is, zijn de mensen die er werken meer ICT’er dan monteur.”

audi wittenburg e tron

Elektrische paradepaard

Tijd voor actie. Omdat het bij de flagshipstore van Wittebrug Audi, in tegenstelling tot veel andere dealers, mogelijk is met álle modellen uit het gamma een proefrit te maken, haalt Verhagen vandaag zijn elektrische paradepaard van stal. “Wat een gave auto, hè?!,” zegt hij bij het uitstappen. De gedistingeerde grijsgroene lak staat niet in de optielijst, maar tegen een meerprijs komt de e-tron GT in elke gewenste kleur. “Voor je vertrekt nog wat cijfers: 476 pk, in vier seconden van nul naar honderd, een actieradius van 430 kilometer bij normaal rijgedrag en met de juiste snellader kun je in vijf minuten opladen voor honderd kilometer,” somt hij op. “Maar trap het pedaal gerust even in, dat is het mooie van elektrisch rijden.”


Een veelbelovende zoef, type ruimteschip

Uiteraard zonder gebrul en trillingen uit het vooronder komt de Audi van zijn plek. Eerst aftasten. De bediening en besturing van de ruim 2200 kilo zware bolide voelen licht aan. En dankzij de vierwielbesturing is de forse lengte van bijna vijf meter haast meteen vergeten, een knappe prestatie. Met de optionele luchtvering is het mogelijk de auto comfortabeler dan wel stugger af te stellen.

Rijbeleving

Zodra het pand van Wittebrug Audi uit de achteruitkijkspiegel is verdwenen, volgen we Verhagens tip op om de ‘dynamic’-stand in te schakelen. Die maakt de e-tron GT net wat directer en… er klinkt geluid! Een veelbelovende zoef, type ruimteschip. Het is de zogenaamde ‘e-tron sport sound’ die voor nog meer rijbeleving zorgt.

Sportstoelen

Als zich een verleidelijk leeg asfalttapijt aandient, trappen we het gaspedaal eens verder in. De Audi schiet weg terwijl we steeds dieper in z’n sportstoelen worden gedrukt. Als we eenmaal op (toegestane) snelheid zijn, verglijden de kilometers bijna ongemerkt. Dat biedt de gelegenheid een blik te werpen op het gepersonaliseerde multimediadisplay dat, net als de virtuele klokken, achter het stuur op een kraakhelder ledscherm wordt gepresenteerd. Ook wie nooit in een Audi heeft gereden, vindt in de vele functionaliteiten moeiteloos de weg. Wij kunnen wel wennen aan deze e-tron GT, maar dit uitstootvrije avontuur zit er helaas alweer op. Tevreden leveren we de sleutel in. De groene toekomst zit vol rijplezier.

www.wittebrug.nl