Langs de kust

‘Ik werd op slag verliefd op Nieuw Kijkduin’

DATUM

27 december 2021

TEKST

Jasper Gramsma

BEELD

Fleur Beemster

Een bouwproject als Nieuw Kijkduin kan nog zo mooi zijn, het zijn de mensen die de plek tot leven wekken. Ondernemer en bewoner Sylvain Koch en strandtenthouder Sandro Mona zijn het eens: dit wordt de beste badplaats van Nederland.

Iemand moest de eerste zijn, en dat was Sylvain Koch. Midden in coronatijd opende hij zijn lunchroom annex snackbar in het in aanbouw zijnde Nieuw Kijkduin. Taste of Kijkduin ademt wat de badplaats moet worden: wel een tosti of een kroket, maar dan van topkwaliteit en in een hippe, ambachtelijke entourage.

Sandro Mona en Sylvain Koch zien elkaar als collega’s, niet als concurrenten.

Gezeten onder de karakteristieke plantenwand vertelt Koch: “Roeland (Voerman, van FRED Developers, red.) kwam naar me toe met de plannen en ik heb meteen ingetekend, voor de zaak én een appartement.” En dat terwijl hij op de Utrechtse Heuvelrug woonde. “De bossen ben ik gewend, maar de zee is speciaal voor mij. Ik werd op slag verliefd en mijn ondernemershart begon sneller te kloppen.”

Taste of Kijkduin

Taste of Kijkduin maakte een vliegende start, het ‘frietje rendang’ is inmiddels al een begrip. “Pandemie of niet, de mensen stonden direct in de rij voor een kop koffie en een broodje,” herinnert Koch zich. “Gelukkig is ons concept ingesteld op afhalen, we doen zelfs diners-to-go.”


‘De horeca is van een hoger niveau dan in Scheveningen’

Het instant succes is tekenend voor de verleiding die Kijkduin van nature biedt. Dat weet ook Sandro Mona, al jaren eigenaar van de duurzame Strandtent 14. “Ik heb altijd in Kijkduin geloofd als familiebadplaats,” zegt de ondernemer als hij aanschuift. “Hier geen massatoerisme met touringcars, maar terugkerende bezoekers die dit als bestemming waarderen. Daardoor is de horeca van een hoger niveau dan andere badplaatsen die draaien op massatoerisme. Veel verrassender, creatiever.”

Balans

Mona is sinds het eerste uur enthousiast over de transformatie van wat hij ‘boven’ noemt. “Ik merkte de laatste jaren dat het oude Kijkduin in verval raakte. Ondernemers werden afwachtend omdat ze wisten dat de boel op de schop zou gaan. Bij ons ging alles intussen gewoon door, want beneden aan het strand veranderde er in feite niks.

Nu het achterland mooier wordt, is dit straks de beste badplaats van Nederland!” Koch knikt instemmend en zegt: “We zijn met z’n allen bezig om er kwalitatief iets goeds van te maken. De mix van ondernemers is in balans en aan spirit ontbreekt het niet.” “We zijn dan ook meer collega’s dan concurrenten,” vult Mona aan. “Hoe aantrekkelijker het boven is, hoe beter voor het strand en andersom.”

Een terrasje

De preview die de voltooide bebouwing van Nieuw Kijkduin geeft, kan volgens Koch op positieve reacties rekenen. “Ik krijg veel mensen binnen die zeggen: wat wordt dit gaaf! Daar zijn veel trouwe bezoekers bij die de oude badplaats kennen als hun broekzak, zoals toeristen die al sinds jaar en dag elke zomer vakantie vieren in het park van Roompot, even verderop. Maar ook nieuwe bewoners zitten natuurlijk graag hier op een terrasje.”


‘Ik krijg veel mensen binnen die zeggen: wat wordt dit gaaf!’

Mona signaleert dat het publiek door de nieuwbouw diverser wordt. “Het heeft de verjonging teweeggebracht waar we met z’n allen op hoopten. Dat komt deels door de nieuwe bewoners, waarvan er ook nog eens een heleboel bij komen. Dat geeft de badplaats echt een nieuwe toekomst.”

Taste of Kijkduin.

Naast de eerste ondernemer is Sylvain Koch dus ook een van de pionierende bewoners van Nieuw Kijkduin. Niet geheel toevallig woont hij in het appartement pal boven ‘zijn’ Taste of Kijkduin. “Als starter is het buffelen, ik maak heel veel uren.

IJssalon Bella’s.

Dan is het ideaal om zo dicht bij je werk te wonen, zeker in een woning met dit afwerkingsniveau.” Hij heeft uitzicht op de Kijduinsestraat en op Scheveningen. “Er is altijd van alles te beleven, en als ik mijn koppie om de hoek steek, zie ik de zee.” Toch noemt hij het ‘een vloek en een zegen’: “Het werk laat me nooit los, mijn buren zijn tenslotte ook mijn gasten. Als ik thuis ben, let ik er nog steeds op dat er geen rotzooi op straat ligt. Dan roep ik weleens: ‘Haal even een bezem over het terras!’”

Nieuw Kijkduin

Om Nieuw Kijkduin op de kaart te zetten, wordt vaart gemaakt met het opzetten van een ondernemersvereniging in samenwerking met eigenaar FRED Developers. “We willen als één merk naar buiten treden door aan gebundelde marketing te doen,” legt Mona uit. “Iedereen moet weten dat dit de mooiste badplaats van Nederland wordt. En wil je niet vergeten te vermelden dat je hier nog altijd gratis kunt parkeren?”

www.nieuwkijkduin.nl /www.tasteofkijkduin.nl / www.strandtent14.nl

datum 27-december-2021
tekst Jasper Gramsma / beeld Fleur Beemster

Een bouwproject als Nieuw Kijkduin kan nog zo mooi zijn, het zijn de mensen die de plek tot leven wekken. Ondernemer en bewoner Sylvain Koch en strandtenthouder Sandro Mona zijn het eens: dit wordt de beste badplaats van Nederland.

Iemand moest de eerste zijn, en dat was Sylvain Koch. Midden in coronatijd opende hij zijn lunchroom annex snackbar in het in aanbouw zijnde Nieuw Kijkduin. Taste of Kijkduin ademt wat de badplaats moet worden: wel een tosti of een kroket, maar dan van topkwaliteit en in een hippe, ambachtelijke entourage.

Sandro Mona en Sylvain Koch zien elkaar als collega’s, niet als concurrenten.

Gezeten onder de karakteristieke plantenwand vertelt Koch: “Roeland (Voerman, van FRED Developers, red.) kwam naar me toe met de plannen en ik heb meteen ingetekend, voor de zaak én een appartement.” En dat terwijl hij op de Utrechtse Heuvelrug woonde. “De bossen ben ik gewend, maar de zee is speciaal voor mij. Ik werd op slag verliefd en mijn ondernemershart begon sneller te kloppen.”

Taste of Kijkduin

Taste of Kijkduin maakte een vliegende start, het ‘frietje rendang’ is inmiddels al een begrip. “Pandemie of niet, de mensen stonden direct in de rij voor een kop koffie en een broodje,” herinnert Koch zich. “Gelukkig is ons concept ingesteld op afhalen, we doen zelfs diners-to-go.”


‘De horeca is van een hoger niveau dan in Scheveningen’

Het instant succes is tekenend voor de verleiding die Kijkduin van nature biedt. Dat weet ook Sandro Mona, al jaren eigenaar van de duurzame Strandtent 14. “Ik heb altijd in Kijkduin geloofd als familiebadplaats,” zegt de ondernemer als hij aanschuift. “Hier geen massatoerisme met touringcars, maar terugkerende bezoekers die dit als bestemming waarderen. Daardoor is de horeca van een hoger niveau dan andere badplaatsen die draaien op massatoerisme. Veel verrassender, creatiever.”

Balans

Mona is sinds het eerste uur enthousiast over de transformatie van wat hij ‘boven’ noemt. “Ik merkte de laatste jaren dat het oude Kijkduin in verval raakte. Ondernemers werden afwachtend omdat ze wisten dat de boel op de schop zou gaan. Bij ons ging alles intussen gewoon door, want beneden aan het strand veranderde er in feite niks.

Nu het achterland mooier wordt, is dit straks de beste badplaats van Nederland!” Koch knikt instemmend en zegt: “We zijn met z’n allen bezig om er kwalitatief iets goeds van te maken. De mix van ondernemers is in balans en aan spirit ontbreekt het niet.” “We zijn dan ook meer collega’s dan concurrenten,” vult Mona aan. “Hoe aantrekkelijker het boven is, hoe beter voor het strand en andersom.”

Een terrasje

De preview die de voltooide bebouwing van Nieuw Kijkduin geeft, kan volgens Koch op positieve reacties rekenen. “Ik krijg veel mensen binnen die zeggen: wat wordt dit gaaf! Daar zijn veel trouwe bezoekers bij die de oude badplaats kennen als hun broekzak, zoals toeristen die al sinds jaar en dag elke zomer vakantie vieren in het park van Roompot, even verderop. Maar ook nieuwe bewoners zitten natuurlijk graag hier op een terrasje.”


‘Ik krijg veel mensen binnen die zeggen: wat wordt dit gaaf!’

Mona signaleert dat het publiek door de nieuwbouw diverser wordt. “Het heeft de verjonging teweeggebracht waar we met z’n allen op hoopten. Dat komt deels door de nieuwe bewoners, waarvan er ook nog eens een heleboel bij komen. Dat geeft de badplaats echt een nieuwe toekomst.”

Taste of Kijkduin.

Naast de eerste ondernemer is Sylvain Koch dus ook een van de pionierende bewoners van Nieuw Kijkduin. Niet geheel toevallig woont hij in het appartement pal boven ‘zijn’ Taste of Kijkduin. “Als starter is het buffelen, ik maak heel veel uren.

IJssalon Bella’s.

Dan is het ideaal om zo dicht bij je werk te wonen, zeker in een woning met dit afwerkingsniveau.” Hij heeft uitzicht op de Kijduinsestraat en op Scheveningen. “Er is altijd van alles te beleven, en als ik mijn koppie om de hoek steek, zie ik de zee.” Toch noemt hij het ‘een vloek en een zegen’: “Het werk laat me nooit los, mijn buren zijn tenslotte ook mijn gasten. Als ik thuis ben, let ik er nog steeds op dat er geen rotzooi op straat ligt. Dan roep ik weleens: ‘Haal even een bezem over het terras!’”

Nieuw Kijkduin

Om Nieuw Kijkduin op de kaart te zetten, wordt vaart gemaakt met het opzetten van een ondernemersvereniging in samenwerking met eigenaar FRED Developers. “We willen als één merk naar buiten treden door aan gebundelde marketing te doen,” legt Mona uit. “Iedereen moet weten dat dit de mooiste badplaats van Nederland wordt. En wil je niet vergeten te vermelden dat je hier nog altijd gratis kunt parkeren?”

www.nieuwkijkduin.nl /www.tasteofkijkduin.nl / www.strandtent14.nl