Klik staat op één bij BabZ Thuiszorg

BabZ Thuiszorg Den Haag

DATUM

25 mei 2022

TEKST

Maja Landeweer

BEELD

Fleur Beemster

Margriet Plaizier van BabZ Thuiszorg kiest haar matches tussen zorgverlener en zorgvrager zorgvuldig uit. "Er moet vertrouwen zijn."

De klik. Die staat op één bij thuiszorg, vinden ze bij BabZ. Laat dat maar aan eigenaresse Margriet Plaizier (56) over. Haar matches tussen zorgverlener en zorgvrager zijn – bijna – altijd raak. “Als ik bij een cliënt aan huis kom, heb ik vaak gelijk een medewerker in gedachten. Iemand die heel netjes praat bijvoorbeeld, omdat de klant daar waarde aan hecht. Het klopt bijna altijd. Dan zegt de zorgverlener: ‘Goh, Margriet, wat vind ik het hier leuk’.”


‘Bij een oudere dame wil je niet iemand die gelijk begint te tutoyeren’

Als iemand je komt helpen met wassen of aankleden omdat je het zelf niet meer kunt, is dat heel intiem. Het is best een stap om dat uit handen te geven. Wederzijds respect maakt dan een wereld van verschil. “Bij een oudere dame wil je niet iemand die gelijk begint te tutoyeren of iemand die er meteen over begint dat die oude, stoffige boeken waar je over struikelt wel weg kunnen. Liever iets te bescheiden dan te brutaal.”

BabZ Thuiszorg Den Haag

BabZ Thuiszorg

Je moet een goed gevoel bij iemand hebben, zegt Plaizier, er moet vertrouwen zijn. Dus let ze daarop als ze gaat koppelen. Ze weet wat past, heeft er gevoel voor. Wat altijd vooropstaat bij BabZ: “Wij passen ons aan de cliënt aan en niet andersom. Je komt wel bij iemand thuis.”

Plaizier vertelt het in haar sfeervolle portiekwoning in de Bomenbuurt, waar ze kantoor aan huis houdt. Hier voert ze gesprekken met de door haar geselecteerde zzp’ers – ‘ze moeten beleefd zijn en er verzorgd uitzien’ – die ze naar kwetsbare Hagenaars stuurt.

Matchmaker

De Haagse is een matchmaker met een zorgachtergrond. Ja, ze had ook een relatiebureau kunnen beginnen, beaamt ze glimlachend, maar het hart van de oud-verpleegkundige gaat uit naar de zorg. Jarenlang werkte ze voor een thuiszorgorganisatie waar ze hetzelfde deed als ze nu doet: zorgverleners en zorgvragers bij elkaar brengen.

Totdat haar baan verdween als gevolg van een reorganisatie. “Voor het eerst van mijn leven had ik geen werk. In september kreeg ik ontslag, in november was ik eruit: ik ga voor mezelf beginnen. Eerder durfde ik dat nooit, omdat de kinderen nog klein waren. In februari 2016 was het zover.”

BabZ Thuiszorg

Nu vijf jaar geleden ging BabZ Thuiszorg van start: een relatief kleine thuiszorgorganisatie met zeventig zzp’ers die veel aandacht heeft voor de persoonlijke wensen van de cliënt. “Grotere organisaties hebben wijkroutes. Je kunt een voorkeur opgeven voor de tijd dat ze langskomen, maar als iedereen om acht uur ’s avonds hulp wil, lukt dat niet. Bij ons gaat het allemaal in overleg met de cliënt en kan er meer. De cliënten hebben vaste verzorgers.”


Lees ook:
‘Verplegerspakken eruit, huiselijkheid erin.’
Directeur zorgvilla Wassenaar: ‘Wij zijn te gast bij de bewoners’

De mensen die aankloppen bij BabZ zijn onder meer overbelaste mantelzorgers, mensen die zich niet meer zelfstandig kunnen redden maar nog op de wachtlijst staan voor het verpleeghuis, of terminale patiënten die behoefte hebben aan nachtzorg. Een groot deel van de klanten van BabZ huurt particuliere zorg in, omdat ze net wat meer willen dan wat de zorgverzekeraar biedt, maar het bureau biedt ook zorg in natura (via de verzekeraar) en zorg vanuit een persoonsgebonden budget.

Uitbreiding

Inmiddels staat uitbreiding op stapel. Naast haar eigen thuiszorgbureau begint Margriet Plaizier een uitzendbureau voor de zorg. Om ook andere organisaties te helpen om die juiste match te vinden voor de mensen die zorg nodig hebben.

www.babzorg.nl

datum 25-mei-2022
tekst Maja Landeweer / beeld Fleur Beemster

Margriet Plaizier van BabZ Thuiszorg kiest haar matches tussen zorgverlener en zorgvrager zorgvuldig uit. "Er moet vertrouwen zijn."

De klik. Die staat op één bij thuiszorg, vinden ze bij BabZ. Laat dat maar aan eigenaresse Margriet Plaizier (56) over. Haar matches tussen zorgverlener en zorgvrager zijn – bijna – altijd raak. “Als ik bij een cliënt aan huis kom, heb ik vaak gelijk een medewerker in gedachten. Iemand die heel netjes praat bijvoorbeeld, omdat de klant daar waarde aan hecht. Het klopt bijna altijd. Dan zegt de zorgverlener: ‘Goh, Margriet, wat vind ik het hier leuk’.”


‘Bij een oudere dame wil je niet iemand die gelijk begint te tutoyeren’

Als iemand je komt helpen met wassen of aankleden omdat je het zelf niet meer kunt, is dat heel intiem. Het is best een stap om dat uit handen te geven. Wederzijds respect maakt dan een wereld van verschil. “Bij een oudere dame wil je niet iemand die gelijk begint te tutoyeren of iemand die er meteen over begint dat die oude, stoffige boeken waar je over struikelt wel weg kunnen. Liever iets te bescheiden dan te brutaal.”

BabZ Thuiszorg Den Haag

BabZ Thuiszorg

Je moet een goed gevoel bij iemand hebben, zegt Plaizier, er moet vertrouwen zijn. Dus let ze daarop als ze gaat koppelen. Ze weet wat past, heeft er gevoel voor. Wat altijd vooropstaat bij BabZ: “Wij passen ons aan de cliënt aan en niet andersom. Je komt wel bij iemand thuis.”

Plaizier vertelt het in haar sfeervolle portiekwoning in de Bomenbuurt, waar ze kantoor aan huis houdt. Hier voert ze gesprekken met de door haar geselecteerde zzp’ers – ‘ze moeten beleefd zijn en er verzorgd uitzien’ – die ze naar kwetsbare Hagenaars stuurt.

Matchmaker

De Haagse is een matchmaker met een zorgachtergrond. Ja, ze had ook een relatiebureau kunnen beginnen, beaamt ze glimlachend, maar het hart van de oud-verpleegkundige gaat uit naar de zorg. Jarenlang werkte ze voor een thuiszorgorganisatie waar ze hetzelfde deed als ze nu doet: zorgverleners en zorgvragers bij elkaar brengen.

Totdat haar baan verdween als gevolg van een reorganisatie. “Voor het eerst van mijn leven had ik geen werk. In september kreeg ik ontslag, in november was ik eruit: ik ga voor mezelf beginnen. Eerder durfde ik dat nooit, omdat de kinderen nog klein waren. In februari 2016 was het zover.”

BabZ Thuiszorg

Nu vijf jaar geleden ging BabZ Thuiszorg van start: een relatief kleine thuiszorgorganisatie met zeventig zzp’ers die veel aandacht heeft voor de persoonlijke wensen van de cliënt. “Grotere organisaties hebben wijkroutes. Je kunt een voorkeur opgeven voor de tijd dat ze langskomen, maar als iedereen om acht uur ’s avonds hulp wil, lukt dat niet. Bij ons gaat het allemaal in overleg met de cliënt en kan er meer. De cliënten hebben vaste verzorgers.”


Lees ook:
‘Verplegerspakken eruit, huiselijkheid erin.’
Directeur zorgvilla Wassenaar: ‘Wij zijn te gast bij de bewoners’

De mensen die aankloppen bij BabZ zijn onder meer overbelaste mantelzorgers, mensen die zich niet meer zelfstandig kunnen redden maar nog op de wachtlijst staan voor het verpleeghuis, of terminale patiënten die behoefte hebben aan nachtzorg. Een groot deel van de klanten van BabZ huurt particuliere zorg in, omdat ze net wat meer willen dan wat de zorgverzekeraar biedt, maar het bureau biedt ook zorg in natura (via de verzekeraar) en zorg vanuit een persoonsgebonden budget.

Uitbreiding

Inmiddels staat uitbreiding op stapel. Naast haar eigen thuiszorgbureau begint Margriet Plaizier een uitzendbureau voor de zorg. Om ook andere organisaties te helpen om die juiste match te vinden voor de mensen die zorg nodig hebben.

www.babzorg.nl